Vægttab

Leder du efter den optimale måde at tabe dig på uden at skulle være sulten og undvære en masse fødevarer, som du elsker, så er denne metode efter min mening det bedste du kan finde. Når du spiser kostkombineret og er opmærksom på tallerkeninddelingen så kan du næsten ikke undgå at tabe dig, hvis du har behov for det. Det skyldes bl.a. at fordøjelsen ikke hele tiden bliver overbelastet og passagen dermed forsinket. Når maden ikke kommer igennem systemet i det tempo det skal, giver det udsving i blodsukkeret og vi får sværere ved at styre vægten. Der optages "giftstoffer" fra den gærende afføring i tarmen, som sætter leveren på overarbejde. Giftstofferne, som leveren ikke kunne nå at skille sig af med, bliver oplagret i cellerne og binder fedt og vand. Det er kroppens måde at beskytte dig mod forgiftning af dine egne affaldsstoffer! Du skal altså være glad for den mekanisme og så bare hjælpe din fordøjelse til at fungere så godt som muligt, så affaldsstofferne kommer ud. Kostkombinering er derfor noget af det bedste du kan gøre for dig selv, ved ønske om vægttab.
SE HER
Hvordan du opnår et hurtigt og effektivt vægttab.


På videoen ovenfor kommer jeg med et bud på hvordan en dag kunne se ud, og ellers vil jeg gerne hjælpe dig, f.eks. med et forløb af 3-5 skypekonsultationer, hvor du får en grundig indføring i principperne og hjælp til de bump der kan være på din vej.

En god retningslinie for et sundt måltid:

tallerkeninddeling2png  


Sørg for at der er 2/3 grøntsager, jo flere rå jo bedre og højst 1/3 kød eller stivelse på tallerkenen. Hvis du tager en portion mere, skal du sørge for at du igen overholder tallerkeninddelingen, så kan det ikke gå helt galt!
Du skal være opmærksom på din sukkerbalance og spise kostkombineret mad. Fedt og fibre er vigtige at få, for det stabiliserer sukkerbalancen.



Resistent stivelse

Måltider helt uden kød, helst hver dag, f.eks. frokost, kan være lige det der sætter gang i dit vægttab. Gerne flere ugentlige aftensmåltider uden kød. Det er bl.a. fordi at du aflaster din fordøjelse når du ikke får kød.  Prøv f.eks. at spis en form for bønner, de indeholder resistent stivelse og har vist sig at hjælpe rigtig godt til vægttab. Det er også nemmere at stå imod fristelser, da et groft stivelses måltid stabiliserer blodsukkeret og giver god mæthedsfornemmelse. Kartofler er også virkelig gode, de skal helst være kolde da de så indeholder meget større mængde af resistent stivelse.
bnner hnderjpg
 

Vægttab og fordøjelse

Har du altid haft tendens til forstoppelse? så har du sikkert også haft rigtig svært ved at tabe dig!


Selv om du ikke synes du lider af forstoppelse, så vil jeg lige informere dig om at optimal tarmfunktion gerne skulle få dig på toilettet 2 allerhelst 3 gange dagligt! Det giver optimal afgiftning af kroppen via fordøjelsessystemet. Sørgerligt er det, at det er de færreste af os, der kan prale af en sådan velfungerende fordøjelse. Det er der mange årsager til. Vigtigst: forkert føde! Vi er født til at spise hovedsageligt frugt og grønt, men det er desværre gået hen og blevet en mindre del af kosten og dermed sætter du din fordøjelse på prøve hver eneste dag! - Hvad tror du det gør ved din sundhedstilstand? Det er altså der nøglen ligger til vægtkontrol! Du skal ikke bare spise lidt grønt fordi det giver et tilskud af vitaminer og mineraler. Du hjælper din krop bedst, ved at forstå at det er det grønne, den har brug for og som du kan udnytte bedst. Det andet er tilbehør! Så tænk grønt! Ud med tanken: skal vi have medister eller hakkebøf? Nej - Hvad har du lyst til at spise af grøntsager i dag og skal du have tilbehør i form af kød, eller stivelse, eller bare en god fed cremefraiche dressing? Vænner du dig til den tankegang, så er vægtkontrol ikke længere et problem, du skal bruge en masse energi på!