Bedre bakteriebalance

Det du spiser er med til at bestemme hvilke bakteriestammer der trives bedst i dine tarme. Du har måske hørt at hvis du spiser meget sukker, har du en større tilbøjelighed til at få svamp, eller Candida? Du har måske også hørt, at der er ny forskning på mus, der viser at hvis man putter bakterier fra en tyk mus ind i en tynd, så bliver den tykkere.. også selvom den får nøjagtig den samme kost? 
Derfor er det altså ikke kun for at tabe nogle kilo du skal droppe sukkeret og spise grøntsager. Du skal simpelthen have ændret lidt på vennekredsen nede i tarmene.. På den måde bliver det meget nemmere at tabe i vægt. Det er altså ikke nok at gå fra 2 stykker brød til et, der skal noget god mad ned til de gode bakterier. Hovedsageligt grøntsager, med masser af fibre. Du skal fokusere på at få en vis variation af fibre. Som et vigtigt supplement ved vægttab er resistent stivelse. Det er mad til en vigtig del af "the good guys". Resistent stivelse kan ikke nedbrydes af vores egen fordøjelse og derfor kommer meget af det ufordøjet ned i tyktarmen, hvor mælkesyrebakterier gærer det og dermed nedsættes hastigheden på optagelsen (1) Det giver en blødere blodsukkerstigning og god mæthedsfølelse uden at du får særlig mange kalorier.

Hvilke fødevarer er det så der indeholder resistent stivelse?

Det er fødevarer som
kartofler
bønner
bælgfrugter
frugt ( især bananer )
grøntsager
quinoa
havregryn
fuldkorn


Det mest effektive enkeltstående råd jeg kan give omkring resistent stivelse er: Spis bønner eller bælgfrugter 2-3 gange dagligt sammen med måltiderne. Det mætter utrolig meget, er en god kilde til både kulhydrater og protein og er super lækkert i salaten. Du kan også lave ristede kikærter i ovnen med olivenolie og krydderier, så har du den lækreste snack som holder dig væk fra alle de fristende tilbud, der får dit blodsukker til at tage himmelflugt. Hummus er jo også fantastisk og ærter kan man næsten spise til alt..


Andre fordele ved resistent stivelse, det:

  • Stimulerer blodgennemstrømningen til vores tyktarm, og holder den sund og rask
  • Øger optagelsen af næringsstoffer
  • Hæmmer væksten af patogene bakterier
  • Hjælper os med, at absorbere vigtige mineraler
  • Forhindrer kroppen i, at optage kræftfremkaldende og giftige stoffer
Kilder:  (2)(3)(4)(5)(6)

Alt i alt bare en fantastisk ting at have med ved ønske om sundhed og vægttab. Har du fordøjelsesproblemer, må du prøve dig frem, hvor meget du kan tåle.. En god regel er at holde et måltid så simpelt som muligt. Feks. en god bønnesalat med hjemmelavet mayo. Det er et godt og enkelt måltid og det er rigeligt for de fleste.