+45 60 24 43 74 hej@mavehelse.dk
Print Friendly, PDF & Email

Hel din tarm

3 måder at sætte ind overfor utæt tarm!

-Fjern utæt tarm triggere

-Genopbyg din tarm (ved hjælp af diæt og kosttilskud)

-Løs underliggende årsager

De 3 grundlæggende trin:

 

1. Fjern utæt tarm triggere

2. Genopbyg din tarm (ved hjælp af diæt og kosttilskud)

3. Løs underliggende årsager

 

Sørg for at gøre flere af disse ting på en gang, da det grundlæggende er helt usandsynligt at hele tarmen blot ved at skifte diæt eller tage et tilskud.

 Her først lidt om kosten…

”Utæt tarm diæt”

Det er uden tvivl den vigtigste faktor i indsatsen mod utæt tarm. Men hvilken diæt passer til dig??

 Generelt:

Spis en antiinflammatorisk og aflastende kost:

Eliminèr sukkerarter, stivelser, korn, stærkt forarbejdede olier, grøntsager fra natskyggefamilien, mejeriprodukter, tilsætningsstoffer og andre irriterende fødevarer og udsult svampe/bakterieovervækst (både KombiKost, SCD-diæt og ”Goodbye Leaky Gut” diæt gør dette).

Ovenfor ser du en madpyramide fra “Goodbye leaky gut”, som kan være et bud på en diæt. Tag det dog altid med forbehold, da det kan være forskelligt hvad vi tåler… Man er nødt til at rette sig efter sin krop. Er det svært, så gå til en god kostvejleder med forstand på utæt tarm.

 

Vær også opmærksom på, at du ikke bør forsøge at begrænse din mad for evigt. Målet skal altid være at fjerne irriterende fødevarer og dem, som du er følsom overfor og derefter, når du er klar, tilføje dem igen i fornuftig grad (nogle er nødt til at lade være med at indføre de mest irriterende fødevarer igen).

Min oplevelse er at en lille mængde af tørrede bønner og kikærter er godt for tarmen, dog skal de udvandes (gerne et døgn), koges og nedfryses inden brug, for at så mange lektiner som muligt fjernes.

De mætter og regulerer blodsukkeret og er derfor med til at gøre det lettere at holde sin diæt. Se en opskrift på bønneboller HER!

Gå til “Utæt tarm protokollen”

 Kosttilskud 

Den næstvigtigste ting er at tage de rigtige tilskud. Hvis du søger rundt, vil du opdage, at der er mange ideer om, hvad du skal tage for at helbrede tarmene

-Først og fremmest supplerer med en god letoptagelig multivitamintablet, gerne med store mængder vitamin D og zink der kan hjælpe tarmforingen tilbage til normal tilstand (forudsat at irritanterne fra kosten fjernes).

 

-Essentielle fiskeolier har også vist sig at bidrage til at forbedre tilstanden af ​​tarmslimhinden (omega-3 reducerer betændelsen kraftigt blandt en lang række andre fordele). Start med disse grundlæggende før du får mere avanceret.

 

-Fordøjelsesenzymer er afgørende for korrekt nedbrydning af de fødevarer, vi spiser. Her er hvorfor de er så vigtige for utæt tarm, de første enzymer nedbryder mad i meget små partikler, hvilket forhindrer store ufordøjede molekyler i at irritere tarmforingen og øger ernæringsoptagelse. De arbejder også nede i tarmene og renser toksiner, bakterier og beskadigede celler i slimhinden.

Det hjælper tarmene til en tættere overflade med sunde celler at genopbygge af. Bromelain og papain er enzymer der reducerer inflammation i tarmforingen og andre væv i kroppen, hvilket giver immunsystemet og leveren en vis aflastning. Vælg gerne et bredspektret produkt.

 

– Betaine HCL: Husk altid, at fordøjelsen starter i maven. Hvis du har lav mavesyre er det umuligt at hele en utæt tarm. Syren skal nedbryde fødevaren, så molekylerne ikke er for store. Den nemmeste måde at kontrollere og korrigere for dette meget almindelige problem er ved at tage en mavesyretest. Der findes beskrivelser af tests på nettet, f.eks. rødbedetesten eller natrontesten.

– L-Glutamin: Tilskud af L-Glutamin kan være en ”gamechanger” for dem, der har fødevareallergi og har kæmpet med tarmproblemer i årevis. Det bruges på hospitaler i megadoser til behandling af brændeofre og bodybuildere bruger det til at komme sig efter overtræning. Vi kan bruge det til at hjælpe os med at fremme helbredelsen af ​​tarmen. L-glutamin er godt til at genopbygge. Det vigtigste at huske er at der skal store mængder til. Mindst 5 gram flere gange om dagen., eller brug NAG, som kræver ca. 1/5 mængde. Se protokol for L-Glutamin HER!

 

 

Led efter årsagen (eller årsagerne) til din utætte tarm.

 

Det sidste skridt er at kigge efter de grundlæggende årsager til at din tarm er blevet utæt.

 

Udover belastende kost og for lidt næringsstoffer er det en god idé at se på om man har fået hvile nok.

Kroppen har brug for ro til at opbygge energi for at helbrede. I vores hurtige verden bliver det ofte overset. Den nemmeste ting du kan gøre for din krop I aften, er at tage et Epsom saltbad (magnesium salt)

 

En anden ting, du kan gøre, er at blive undersøgt for parasitter/tarminfektioner. Disse skjulte infektioner er en meget almindelig årsag til utætheder, der ikke går væk. Hvis du finder noget og eliminerer dem, vil du blive overrasket over mængden af ​​energi, søvn og kropsvægt forbedringer, du vil opleve.

Vil du læse mere om årsager til utæt tarm så se HER!

En endelig note om at hele utæt tarm

Der er nogle måder at teste for utæt tarm, men fordøjelsessystemet er et så dynamisk sted, at det ofte er spild af tid og penge. Hvis du har de fleste af symptomerne på utæt tarm … især hvis du har fødevareallergi eller autoimmune tilstande … er det et tegn på at du har det.

 

Det er IKKE verdens ende, hvis du har utæt tarm. Det er en fuldstændig reversibel tilstand.

Jeg ønsker dig det bedste helbred!

 

 

 

 

Inside Our Shop

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud.

Contact Us

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud.

Visit Us

8938 Divi St.

Building 234

San Francisco, CA 93848

Contact us

(304) 556-2345

info@okapejuice.com

sales@okapejuice.com

Open Hours

M-F: 11am – 7pm

Sat: 10am – 7pm

Sun: 10am – 5pm