Når kosten er løsningen

Din specielt tilrettede diæt

Måske har du prøvet mange forskellige behandlinger og diæter for at hjælpe din fordøjelse tilbage på sporet, men der kan der være ting din krop ikke kan nedbryde (eller du har kombineret for mange ting på en gang) og så er du nødt til at justere. Der kan selvfølgelig også være ting, du finder ud af at du trives fint med og dem kan du fortsætte med i din egen specialtilrettede kost. Du må finde den optimale diæt for dig, som du kan vende tilbage til, når det er gået galt med fordøjelsen eller helbredet.

Diæter det kan være godt at se nærmere på:
LCHF, 801010, "Fit for Life" (kostkombinering), The Vegan healing dietplan, Mc Dougalls kostprogram, SCDiet, blodtypediæten, Low Fodmap diet, syre/base og antiinflammatorisk kost.

For de fleste vil en kombination af flere af ovenstående diæter være det bedste til at hjælpe fordøjelsen på ret kurs igen.. Det er egså den oplevelse jeg har haft. Jeg har derfor givet min kostretning sit eget navn: KombiKost.

I starten er det vigtigt at fokusere på at reducere uønskede svampe og bakterier ved hjælp af antiinflammatorisk mad og kosttilskud. Med tiden kan man slappe mere af og bare finde den sammensætning der passer bedst til en. Det er en rejse mod mere ro omkring din mad og spisning, og når du er nået så langt at du kan se tilbage og ved, at det er blevet til en kostplan du kan trives med, så vil du som jeg være glad og lettet. For nu ved du hvad du kan spise og have det godt med. Du kan igen koncentrere dig om andre vigtige ting i livet. Din mad er blevet normal for dig og dine omgivelser forstår og støtter dig i dine valg, fordi de kan se at det hjælper dig! Er du så heldig, er du måske kommet dig helt og kan spise sundt, men “normalt”.

Hvad er svært fordøjeligt?

Du vil måske opleve, at hvis du stopper med at spise kød eller skærer det ned til lidt fisk og fjerkræ i ny og næ, så begynder du pludselig at kunne spise mange flere forskellige slags frugt og grøntsager igen. Det er som om at man med en syg tarm er nødt til at vælge hovedsageligt kød og salat og lette grøntsager og helst ikke andre tungt fordøjelige ting i samme måltid, eller udelukkende grøntsager (både de grove og de lette) med tilbehør af nødder, og salat og enten stivelse eller vegetabilsk protein. Jeg synes personligt man er mere mæt efter et måltid med grøntsager, nødder og/eller lidt linser, end ved et stykke kød og salat med agurk! Man kan dog i mange tilfælde have begge dele i sin diæt, men bare aldrig i samme måltid og det er ofte smartest at spise protein sidst på dagen, ved dagens sidste måltid. Man skal dog stadig være opmærksom på, at maven helst skal have fred til at optage næring og restituere om natten. Derfor kan en periode helt uden kød, eller kun en gang imellem, hvis du har rigtig store problemer, hjælpe dig til hurtigere heling.

 

Uanset hvad, er det bedste at opbygge dine måltider så simpelt som muligt. Svært fordøjelige fødevarer er: kød, æg, proteiner fra mælkeprodukter, brød og alt hvad der er forarbejdet. Husk også, at det kan give problemer med bønner og linser sammen med kød, da det er forskellige typer protein. Det kræver forskellige fordøjelsessafter af din mavesæk, og det kan være svært for din fordøjelse at klare. Prøv dig frem.

 

For mange er det nødvendigt at hjælpe fordøjelsen af de grove grøntsager lidt på vej. Det kan man gøre ved at fermentere dem - så er der fri adgang til de gode enzymer og mælkesyrebakterier som man kan mangle i sit fordøjelsessystem. Fermenterede grøntsager er som sagt delvist nedbrudt, og det hæmmer udvikling af dårlige bakterier, når føden ikke passerer i optimal fart gennem fordøjelsessystemet. Du kan også svitse dem let på panden, eller dampe dem let, så vil de også være lettere at fordøje og de vil stadigvæk indeholde de fleste næringsstoffer.

 

Når du efterhånden finder ud af, hvad du bedst kan spise og har det godt med, så gælder det om at finde den rette sammensætning og begrænse sig til få gode fødevarer i hvert måltid. Jo færre ingredienser, jo lettere for fordøjelsen. Din fordøjelse vil udvikle sig hen ad vejen, når du begynder at gøre noget godt for din sarte tarm.

 

Man kan altså have problemer med proteiner, kulhydrater, fibre, fedt. Det er meget forskelligt. Men ofte er det kompleksiteten af fødevaren der gør forskellen. Vigtigst er det at minimere antallet af forarbejdede fødevarer i hvert måltid.

Der er mange sites på nettet med gode opskrifter. Prøv at kigge på Madgudinden.dk og madbanditten.dk , søg evt. efter opskrifter af Lene Hansson. Du kan også købe hendes bøger på hjemmesiden www.lenehansson.dk

Vil du have min hjælp til at finde ind til din helt egen "KombiKost" så kontakt mig på mail eller telefon og vi aftaler et tidspunkt hvor vi kan tale sammen over telefon eller skype. Vil du gerne have overblik over din helbredssituation og råd og vejledning til hvordan du gør noget ved det, sender jeg dig en helseprofil og kostdagbog, som du skal udfylde og efter en grundig analyse, gennemgår vi den sammen. Du vil herefter være rigtig godt klædt på til at gøre noget for dit helbred og du kan slippe for en masse prøven dig frem og søgen efter "produktet der redder din krop".