Træg tarm og forstoppelse


vand og fordjelsejpg

Væske:

Drik to til tre liter vand hver dag. Gerne slurkvis og helst ikke sammen med måltiderne.

Drik aldrig for koldt vand, det kan give smerter og sænke fordøjelsestiden, da kroppen skal bruge energi på at regulere temperaturen til 37 grader.



grntogndderjpg


Det allervigtigste for en sund fordøjelse er naturligvis din mad.

Spis masser af: Grøntsager, frugt, nødder og evt. lidt grove kornprodukter (hvis du tåler det). Det er alt sammen fyldt med fibre og får tarmene til at arbejde. Ingefær, hvidløg, krydderurter og cayennepeber er ren medicin for fordøjelsen!
Kombiner din kost optimalt! så dannes der ikke så mange gasser! Hvis du lider af forstoppelse er det det bedste råd overhovedet! Se Kostkombinering!

Undgå:  Junkfood, stærkt opvarmede olier og kød – især, hvis du lider af forstoppelse. Pizza, pitabrød mv. er meget koncentrerede fødevarer og svære for din fordøjelse at håndtere. Kød indeholder ikke fibre og er også tungt for fordøjelsessystemet at arbejde med. Mange føler de får det bedre i maven, når de skærer ned på især de firbenede kødtyper, da det er sværest at fordøje.

 Kig også på intolerancer overfor hvede, mælk og gær. Mælkeprodukter kan erstattes af produkter lavet på soya-, kokos eller cashewnødder. Det er dog ikke altid at der er intolerancer eller allergier med i spillet. Mange gange forsvinder symptomerne, når man begynder at kostkombinere og på anden måde, aflaste sit tarmsystem.


gendebenjpg

Motion

Bevægelse er meget vigtigt for at holde gang i peristaltikken – altså tarmbevægelserne.
– og nej, det behøver ikke at være hård træning. Gåture, en lille løbetur og yoga er det allerbedste for at få gang i maven!


Stress af

Vores nervesystem og tarmsystem hænger uløseligt sammen, og derfor går stress lige i maven og stopper dit fordøjelsessystem, når du kører på et for højt niveau. Hold derfor øje med din vejrtrækning. Mærker du at din vejrtrækning sidder oppe i brystkassen, så få det straks ned i maven med dybe åndedrag. Lær også at trække på skuldrene og sige ”pyt” til det der ikke går som planlagt, og som du alligevel ikke kan kontrollere. Hav konkret fokus på ro, god tid og luft i din kalender. Stress kan medføre både forstoppelse og diarre´.


Kosttilskud

Hvis du vil gøre lidt ekstra for din fordøjelse, så investér i et godt probiotikaprodukt. Mælkesyrebakterier hjælper med at bekæmpe de dårlige bakterier i tarmen, og gør at din fordøjelse virker bedre. Et godt produkt giver dig mindst 15 mia. bakterier pr. tablet. Gerne som coated kapsel (behandlet mod mavesyre) og sammen med et måltid.
Magnesium er meget afslappende for muskulaturen, også i tarmen og bruges derfor ofte, som et naturligt afføringsmiddel.

Der er mange "knapper at skrue på" og det kan være svært at finde hoved og hale i.. Kontakt mig gerne for en konsultation over skype eller telefon.

Det kan også være at du har så dårlig fordøjelse at disse råd ikke rækker. I så fald har jeg erfaring med meget vanskelig fordøjelse og vil rigtig gerne hjælpe dig mod en bedre tilværelse.

Baby og kolik


Mavesmerter ses ofte også hos babyer. Som nyfødt skal man danne sin egen tarmflora, da man fødes uden!

Derfor mener mange forskere, at en lidelse som kolik, kan skyldes smerter i forbindelse med, at et barnet begynder at bruge sit tarmsystem.

Kolik kan derfor muligvis ses som et resultat af en manglende eller endnu ikke fuldt udviklet tarmflora. Mange babyer har luft i tarmene, hvilket blandt andet dannes, når tarmbakterierne nedbryder den mad, som barnet spiser. Hvis tarmfloraen ikke er fuldt udviklet, eller særligt effektivt, vil man få mere luft i maven. Og særligt for små børn kan store mængder luft i maven, give anledning til smerter og ubehag.