Syre og base

Når du tænker i sundhed er det ikke til at komme uden om at tænke syre/base.

Tænk over når du sammensætter et måltid, hvor meget syredannende der er på tallerkenen og hvor meget basedannende.

Egentlig giver det meget sig selv når du spiser efter kostkombinerings-principperne da du jo fylder ⅔ af tallerkenen med grøntsager, men nogen gange reagerer kroppen negativt, selvom du måske synes du har gjort det så godt med at kombinere rigtigt.

Har du problemer med at få helt nok grøntsager, kan du rette lidt op på skævheden ved at supplere med basedannende nødder. Det er mandler og paranødder der er basedannende. Andre slags nødder er let syredannende, men tæt på neutrale. Man kan f.eks. lave dehydreret brød af hovedsageligt mandler/paranødder. Det hjælper på syre/base regnskabet og dermed på sundheden.

Kroppen kan relativt nemt forbrænde organiske syrer, f.eks. frugtsyre og mælkesyre og udskille kuldioxid og vand gennem lungerne. Uorganisk syre, der opstår ved syredannende kost, kræver basiske mineraler som kalcium, magnesium, kalium og natrium, for at kroppen kan neutralisere dem. Mælk er syredannende, og tærer altså på dine mineralresourcer!

Motion er meget basedannende. Ophobning af syre kan give tendens til ophobning i led og væv, gigt, problemer med fordøjelsen, hovedpine, problemer med immunsystemet og meget andet.. Skal man have kroppen til at regenerere og hjælpe sig selv, er det altså godt at få styr på syre-base-balancen.


tallerkeninddelingpng