+45 60 24 43 74 hej@mavehelse.dk
Print Friendly, PDF & Email

Broccoli og utæt tarm

Broccoli er kendt for dets kemoprotektive egenskaber. Ny forskning viser, at denne grøntsag også kan være meget nyttig i behandlingen af ​​Colitis Ulcerosa og utæt tarm.

Når du spiser broccoli, produceres en forbindelse kaldet indolocarbazol (ICZ). Ved at binde til og aktivere visse receptorer på din tarmforing øger ICZ immunfunktionen og forbedrer balancen i dit tarmmikrobiom.

Broccoli har også mange andre sundhedsmæssige fordele, øger mitokondrie sundhed og energi metabolisme og beskytter mod fedme, type 2 diabetes, hjertesygdomme, neurodegenerative sygdomme og kræft.

Broccoli hjælper med at helbrede utæt tarm

Forskere har opdaget, at når du spiser broccoli, produceres en forbindelse kaldet indolocarbazol (ICZ), som katalyserer en sund balance ikke kun i din tarm, men også i dit immunsystem, da de to er tæt forbundet. I en undersøgelse blev 15 procent af dyrenes kost udskiftet med rå broccoli, svarende til et menneske, der spiser 3,5 kopper (ca. 2 hele) broccoli om dagen.

Det er ganske vist en hel del broccoli, men forskerne bemærker, at du kan få en tilsvarende mængde ICZ fra en enkelt kop spirer, da de indeholder tre gange så meget ICZ som ​​broccoli. Tidligere studier havde bekræftet, at en af ​​sundhedsfordelene ved broccoli er dens evne til at slukke betændelse, så det giver mening, at det også vil være nyttigt ved tarmbetændelse (Colitis Ulcerosa og Crohns syndrom).

 

Broccoli er en rig kilde til svovlholdige glucosinolater. Disse plantebeskyttelsesstoffer er del af plantens immunforsvar og beskyttelsessystem. Omdannelsen til glucosinolater begynder, når cellerne i broccolien knuses eller skades, og herved frigøres der et enzym, der er i broccolien. Enzymet hedder myrosinase, og denne omdannelse sker som plantens forsøg på at forsvare sig imod angreb af bakterier, svampe og insekter.

 

Sådan får du mest ud af din broccoli

I modsætning til hvad du måske tror, ​​er de medicinske kvaliteter af modne broccoli faktisk optimeret ved tilberedning. Præcision er imidlertid nøglen, da der er en fin linje mellem optimering af næringsindholdet og ødelæggelse af det. Her er nogle tips og retningslinjer, der hjælper dig med at få mest muligt ud af din broccoli:

Brug helst rå, friskhøstet broccoli, når det er muligt, da frosne broccoli har nedsat evne til at producere sulforaphan (forstadie til serotonin og melatonin).

Årsagen er, at både forstadiet til sulforaphan og sulforaphanen i sig selv er stort set modstandsdygtige over for varme. Det er myrosinase, der bliver ødelagt under madlavning, hvilket forhindrer dannelsen af ​​sulforaphan.

 

Dampning – af din broccoli lyder måske ikke appetitvækkende, men det er en af ​​de sundeste madlavningsmetoder til denne grøntsag. Let dampende din broccoli i tre til fire minutter eliminerer epithiospecifier, et varmefølsomt, svovlbindende protein, der inaktiverer sulforaphan. Gå ikke ud over denne angivne tid, da næringsstoffer vil falde bagefter.

Sautéring – af broccoli giver den en sprød tekstur. Sørg for at bruge højkvalitets madolie som kokosolie til denne tilberedning. Du kan oprette en simpel sauteret broccoli snack ved stegning i kokosolie og tilsætning af en knivspids salt over høj varme.

Ovnbagt – hvis du er træt af den sædvanlige dampede eller sauterede broccoli, er stegning et godt alternativ. Bland bare grøntsagene med et par tsk kokosolie og en knivspids salt, og sæt det derefter i ovnen i 20 til 25 minutter ved 200 grader.

Blanchering – eller på dansk, kogning. Vent i højst et til halvandet  minut (afhængig af størrelse og opdeling), før du fjerner broccolien fra gryden, og læg det derefter i iskoldt vand for at stoppe tilberedningsprocessen. Dette hjælper broccoli med at bevare sin grønne farve og fjerner enhver bitterhed i smagen.

For opskrifter, der kræver længere tilberedningstider, hak/snit det i foodprocessor og vent med tilberedning i 40 min., så aktiveres myrosinase. Det gør at du kan tilberede maden ud over de anbefalede tre til fire minutters dampning eller 1 minuts blanchering, uden at risikere at sulforaphanen ødelægges.

Til frossen broccoli er kogeprocessen den samme, som dem der er nævnt ovenfor – du skal bare optø det på forhånd (vær dog opmærksom på det reducerede sulforaphan indhold).

At undgå lektiner i din kost vil også have god effekt på opheling af en utæt tarm.

Kontakt:

Certificeret kostvejleder

Lea Friedstrup Lind

Mail: hej@mavehelse.dk

Ring mig op:

60 24 43 74

hverdage ml. 9-17

Jeg bliver glad hvis du vil følge eller dele!

Tak for din interesse! Vil du dele det med andre?