Kan følelser give kræft?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud.

Hvordan emotionelt traume kan skabe kræft … og 4 måder at stoppe det

Krig, naturkatastrofer, tab af nærmeste, misbrug/overgreb fra nærmeste, personlig konkurs, kræftdiagnose, tragiske begivenheder fra barndommen, disse og så mange flere situationer kan medføre at “bunden falder ud” af vores liv. De kan også føre til psykiske diagnoser som posttraumatisk stress syndrom (PTSD).

 

Men kan følelsesmæssige traumer, hvis de ikke er løst, faktisk føre til kræft? Svaret, ifølge den seneste forskning om stress, følelser og kræft … er en utvetydig ja!

 

De langsigtede virkninger af følelsesmæssige traumer

Ifølge American Psychological Association er et psykisk traume for mange en følelsesmæssige reaktion, på en ekstremt negativ begivenhed.” Den øjeblikkelige reaktion på sådanne hændelser (ofte kaldet “shock”), såsom racerpuls, svimmelhed, forvirring, følelsesløshed, desorientering og distraktion er en normal del af vores systems “kæmp eller flygt” reaktion.

Problemet opstår, når eftervirkningen af ​​sådanne oplevelser er så alvorlig, at den lagres i os.

 

Tegn på, at et følelsesmæssigt traume stadig kan påvirke dig eller din nærmeste:

Overordnede følelser af skam, rædsel, vrede, skyld eller frygt, negative tanker

Manglende interesse, manglende evne til at opleve positive følelser

Selvdestruktiv adfærd, paranoia, nedsat koncentration, søvnproblemer,angst, følelsesmæssig tomhed, irritabilitet og humørsvingninger

Uanset om du er blevet diagnosticeret med PTSD eller ej, hvis du har oplevet en traumatisk hændelse i dit liv, og du ikke har fået helet såret efter oplevelsen, er der risiko for at få problemer med kronisk stress, der kan føre til kræft.

 

Hvordan kronisk stress påvirker kræft

Når et følelsesmæssigt traume ikke er helet, er kroppens system i konstant tilstand af forøget stress. Talrige undersøgelser har forbundet stress med lavere immunfunktion og højere forekomst af sygdom generelt. En nylig rapport analyserede resultaterne af tæt på hundrede andre undersøgelser, der viste, hvordan det sympatiske nervesystem (SNS) faktisk kan stimulere metastaser, når det er kronisk aktiveret.

 

SNS er det primære system, der er involveret i de kemiske ændringer, der opstår under kamp eller flugt tilstanden. I akutte situationer bliver det sympatiske nervesystem aktiveret. Så snart en traumatiserende begivenhed er passeret, går kroppen tilbage til homeostase inden for cirka en time. Under kronisk stress er det sympatiske nervesystem “tændt” stort set hele tiden. I denne tilstand vil adrenalin- og noradrenalin-stimulerende mekanismer ændre genetisk kode.

 

Denne genetiske ændring kan føre til en række pro-cancer-processer:

 

aktivering af inflammatoriske responser

hæmning af ​​immunresponser

hæmning af programmeret kræftcelle død

reduktion i den cytotoksiske funktion af naturlige dræberceller

hæmning af ​​DNA-reparation

Stimulering af kræftcelle-angiogenese

Øge dannelse af nye kræft stamceller

 

 

4 måder at hele et følelsesmæssigt traume og reducere kronisk stress

Dr. Douglas Brodie, MD, er en pioner indenfor forståelsen af forbindelsen mellem følelser, sind og kræft. Efter næsten tre årtier med forskning opdagede han, at størstedelen af ​​de individer, der diagnosticeres med kræft, har sammenfald i psykologiske træk. Han kalder dette “Cancer Personality Profile.”

 

Blandt disse karakteristika er opleveren af ​​en traumatiserende følelsesmæssig begivenhed omkring to år før man får en kræftdiagnose. Andre handler om langvarige følelsesmæssige traumer som nævnt ovenfor. Der er en gennemgående tendens til at indlejre intense følelser, vanskeligheder med at etablere nærhed med andre, og en manglende evne til at klare de stressende situationer på passende vis.

 

Den gode nyhed er imidlertid, at der er mange behandlingsmuligheder, der kan hjælpe dig med at helbrede sårene af følelsesmæssigt traume og reducere kronisk stress, der kan føre til kræft. Her er fire du kan overveje:

# 1 – Meditation og visualisering

Stråle onkolog Dr. Carl Simonton og hans kone Stephanie, en uddannet psykologer, er forfattere af bogen Getting Well Again: A Step-by-Step Self-Help Guide to Overcoming Cancer for Patients and Their Families.. Dette banebrydende arbejde er måske et af ​​de første til at dokumentere, hvordan folk kan påvirke deres sygdomsproces ved at helbrede deres følelser. Af de mange muligheder, de diskuterer, er meditation og visualisering. I deres bog giver de eksempler på, hvordan meditation og visualisering har forlænget liv, forbedret livskvalitet og i nogle tilfælde hjulpet med helbredelse af kræft.

 

Nyere forskning bekræfter, hvad Simonton skrev om i slutningen af ​​70’erne. En Canadisk undersøgelse i 2015 observerede brystkræftoverlevende, der mediterede og dem, der ikke gjorde det. Efter tre måneder viste meditatorerne tegn på længere telomere tråde end dem, der ikke praktiserede meditation. Telomerer findes i slutningen af ​​hvert cellechromosom og beskytter de ​​genetiske oplysninger. Forkortede telomerer er ofte forbundet med alder og sygdomme som kræft.

 

# 2 – Heling af følelsesmæssige sår

Helbredelse af dybe følelsesmæssige sår gennem terapi, hypnose eller specifikke programmer kan hjælpe med at helbrede langvarig effekt af følelsesmæssige traumer, især hvis de opstod i barndommen.

 

De erfaringer, du har haft i barndomsårene, uanset om de var positive eller negative, har effekt på hvordan du som voksen interagerer med omverdenen. Disse tankemønstre kan ændres, men kun ved at arbejde på det underbevidste plan, hvor de oprindeligt blev dannet. Kognitiv terapi kan være til gavn, for at forstå begivenhedens dynamik og for at bryde usunde adfærdsmønstre, når de kombineres med andre metoder som visualisering. Programmer som Silva Metoden (kursus i mentaltræning) kan også fremskynde processen.

 

# 3 – EFT

New Physics pioner Bruce Lipton, forfatter af The Believers Biology, anser EFT (Emotional Freedom Technique) eller Meridian Tapping, at være i kategorien “super-learning.” Det skyldes, at EFT omprogrammerer gamle negative overbevisninger gennem tapping af akupressurpunkter og verbale udsagn og giver meget hurtige resultater. EFT er ideel som et supplement til andre behandlingsformer og også selvstændigt for hurtigt sænkning af angst og stressniveauer.

 

# 4 – Motion

Der er en direkte forbindelse mellem regelmæssig motion og regulering af stresshormoner. Talrige undersøgelser har vist, at når dyr bliver stressede, men har mulighed for fysisk aflad, indstilles sygdommen hurtigt. Undersøgelser bekræfter også, at personer, der går og jogger regelmæssigt, er lettere påvirkelige i deres dybtliggende overbevisninger, viser større selvaccept, selvtillid og ansvar og er mindre tilbøjelige til at blive deprimerede.

 

Du kan helbrede følelsesmæssige traumer og reducere risikoen for kræft!

Uanset hvilken model du bruger til traume healing, skal du huske, at det bedste er at indarbejde en praksis, i din regelmæssige rutine – helst dagligt. Evnen til at tillade følelser strømme igennem dig i stedet for at holde fast på dem, er beslægtet med en “muskel”, der skal trænes hver dag for at blive stærk.

 

Det kan tage lidt tid at opnå resultater af dit indre arbejde, men de vil komme. Og når de gør det, vil du indse, at tilstanden i dit liv og dit helbred er bemærkelsesværdigt ændret til det bedre.

Kilde: https://thetruthaboutcancer.com/emotional-trauma-cancer/

Artikel af Dr. Veronique Desaulniers

I shoppen

Shoppen er fyldt med produkter der kan støtte dig i din søgen efter sundhed og bedre helbred. Især i forhold til tarmsundhed og det er fordi:

Sundhed kommer fra tarmen!

Megamineral zeolit - et ionbyttende produkt der der tiltrækker positivt ladede ioner i kroppen, f.eks. tungmetaller

Kontakt mig

Hvis du vil undersøge om kostvejledning hos mig er noget for dig!