Sover du godt om natten?

Her er gode råd til god nattesøvn og et tilskud du kan prøve i spidsbelastninger

Sover du godt om natten?

 

Flere og flere får nedsat søvnkvalitet og har svært ved at klare dagens strabadser..

Efter en dårlig nattesøvn vil du typisk være ekstra pirrelig, mere modtagelig for sygdomme og have øget trang til usunde mad- og drikkevarer. Det mærker du sikkert også, men nu har et et britisk forskerhold netop dokumenteret og publiceret det i tidsskiftet American Journal og Clinical Nutrition.

I studiet modtog 21 voksne deltagere vejledning om deres søvn, hvilket forlængede nattesøvnen med mellem 52 og 90 minutter. Deres sukkerforbrug viste sig dermed også at falde. Kontrolgruppen oplevede ingen ændring.   I en undersøgelse hvor nogle kvinder, blev berøvet en god nattesøvn 5 dage i træk, spiste de i gennemsnit 5% mere end normalt.  Dårlig søvn øger altså også vægten med tiden!

 

Råd til at sove godt – helt naturligt:

Slap af lige før sengetid og indstil dig på, at nu skal du sove

Indfør nogle ”nu skal vi sove” ritualer (F.eks. det at læse en historie højt for børnene)

Gå kun i seng, hvis du er søvnig, men bedst før midnat

Indfør regelmæssighed – det vil sige forholdsvis faste senge- og vågne op -tider

Lad være med at spise og drikke kaffe og sort te om aftenen

(Alkohol kan også forstyrre nattesøvnen)

Sengen er til søvn og sex – og ikke andet

Sov i fuldstændigt mørke – anvend evt. sovebriller eller mørklægningsgardiner

(selv lyset fra en clockradio kan forstyrre)

Sørg for enkle, indbydende soveomgivelser uden tv, computere etc.

Luft godt ud inden du skal sove

Undgå naps i løbet af dagen

Det handler rigtig meget om de signalhormoner vi danner, når vi sover godt og mørkt. De har stor betydning for at vi kan fungere optimalt og have et sundt immunforsvar. De dannes ud fra den mad vi spiser, derfor er det også meget vigtigt at få den rette næring.

Melatonin findes i store mængder i f.eks. 

Sur kirsebærsaft koncentrat 

sure kirsebær

valnødder o.m.a.

 

Tryptofan som øger produktionen af Melatonin og serotonin findes naturligt  i: 

Frugt

grønt

bælgfrugter

fuldkorn

Det er nu også videnskabelig bevist (Forsøg på Deakin University i Melbourne, Australien) at kost baseret på tryptofan-rige fødevarer behandler depression. 

Der er selvfølgelig ud fra denne forskning produceret et kosttilskud til at hjælpe søvnen på vej. 

Du kan se  ”Tryptonat” på: www.shop.mavehelse.dk

Kontakt:

Certificeret kostvejleder

Lea Friedstrup Lind

Mail: hej@mavehelse.dk

Ring mig op:

60 24 43 74

hverdage ml. 9-17